افزایش خروجی سد زاینده رود

0

افزایش خروجی سد زاینده رود به تعویق افتاد

به گزارش نجف آبادنا حسن ساسانی روز دوشنبه افزود: افزایش خروجی سد زاینده رود با حجم 30 میلیون متر مکعب در یک دوره هفت روزه مفید به منظور آبیاری و پایداری باغ های فلاورجان، لنجان، مبارکه، نجف آباد و خمینی شهر در نهایت تا پایان هفته جاری آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: در فاصله 40 کیلومتری سد چم آسمان تا سد نکوآباد به عنوان محل توزیع آب ، بندهای سنگی وجود دارد که بنا به درخواست صنف کشاورزان این بندها و همچنین بستر رودخانه ساماندهی می شود تا نفوذ آب به حداقل کاهش یابد و بیشترین حجم آب برای آبیاری درختان مورد استفاده قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد که این میزان آب فقط مانع خشکی کامل درختان شده و برای افزایش محصول کفایت نمی کند.

ساسانی افزود: این حجم از رها سازی با تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود و با پیگیری صنف کشاورزان استان اصفهان محقق شد.

او میزان کنونی آب ذخیره شده در سد زاینده رود را بالغ بر 280 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: این میزان پارسال در چنین روزهایی بدون احتساب آب رها شده برای کشاورزان غرب و شرق اصفهان، 320 میلیون متر مکعب بود.

سطح باغ های پنج شهرستان غرب اصفهان افزون بر 17 هزار هکتار است.
خشکی زاینده رود و نیز افت سطح آب های زیر زمینی بخش عمده ای از باغ های استان اصفهان را با خطر خشکی و نابودی کامل مواجه کرده است.

سد زاینده رود یکی از مهمترین تامین کننده آب منطقه مرکزی کشور و استان اصفهان در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد متر مکعب آب به بهره برداری رسید.
این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد.
انتهای پیام / 137

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.