شهید محسن حججی

0

شهادت شهید محسن حججی

بیوگرافی شهید حججی :

نجف آبادنا : شهید محسن حججی متولد ۲۱ تیر ماه سال ۱۳۷۰ و اهل نجف آباد اصفهان و فارغ التحصیل رشته تکنولوژی کنترل از مرکز آموزش علمی کاربردی بود. ایشان از نیروهای لشکر زرهی ۸ نجف اشرف سپاه و جزء نیروهای فعال موسسه شهید احمد کاظمی بود. محسن حججی از زمان نوجوانی در زمینه های فرهنگی وجهادی فعایت داشتند. بعد از گذراندن دوران خدمت سربازی به صورت داوطلبانه وارد سپاه شدند و به دلیل حضور دشمنان اسلام در خاک کشور همسایه و مسلمان و به خطر افتادن امنیت کشور و ارزشها و اعتقادات اسلام راهی خاک سوریه شدند و با سایر همرزمان حرم با نام مدافعان حرم به مبارزه پرداختند.

شهید محسن حججی
شهید محسن حججی

نحوه دستگیری و اسارت شهید حججی :

شهید محسن حججی در مکانی به نام تنف در مرز سوریه و عراق توسط گروه تروریستی و تکفیری داعش دستگیر و به اسارت گرفته شد. تنف مکانی است که بغداد را به دمشق و سپس بیروت وصل میکند و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف آمریکا قطع شدن ارتباط ایران با جنوب لبنان از سمت عراق بود و حضور مدافعان حرم در آن منطقه جهت حنثی کردن این هدف شوم آمریکایی ها و نیروهای تحت فرمان آنها من جمله گروه تروریستی داعش به شمار می رفت. برای حفظ منطقه تلاش های بسیار زیادی صورت گرفت اما با وجود نیروهای آمریکایی و نیز ورود نیروهای انتحاری منطقه از سه طرف محاصره شد و نیروهای زیادی به شهادت رسیدند و شهید حججی نیز به اسارت گرفته شد.

شهید محسن حججی
شهید محسن حججی

نحوه شهادت شهید حججی :

نیروهای تکفیری و تروریستی داعش، پس از ورود به منطقه تنف که منطقه حساس و مهمی برای ایران به شمار می رفت، موفق به تصاحب منطقه و شهادت نیروهای مدافعان حرم و نیز دستگیری یک نیروی رزمی سپاه شدند و سریعا روز بعد با انتشار فیلم تهیه شده از این شهید عزیزخبر دستگیری و اسارت وی را در رسانه ها مخابره کردند و روز بعد ایشان را به شهادت رساندند.
شهادت مظلومانه شهید مدافع حرم، محسن حججی و انتشار فیلمی از نحوه شهادت ایشان با قطع کردن سر و دستان این شهید برای مردم مسلمان و شیعه یاد آور جریان عظیم کربلا و شهادت مولایمان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) است .

چهره پاک، شجاع و مصمم این شهید از لحظه اسارت تا شهادت نشان از روحیه ایمان قوی و اقتدار و صلابت در راهی است که انتخاب کرده است و لبخند بر لبان ایشان در تمامی آن لحظه های سخت بیانگر رسیدن به رضای خداوند است، همانگونه که همیشه در خلوت خود با پروردگار جهان خواستار آن بود و گویی در لحظه شهادت چشمانش خیره بر چشمان مولایمان حسین (ع) بود و برای در آغوش رفتن آن حضرت لحظه شماری می کرد .

شهید محسن حججی
شهید محسن حججی

دغدغه ذهنی شهدا :

هدف از جنگیدن چیست؟ آیا شهیدان از خانه و کاشانه خود بریده اند که سر به مناطق جنگی می گذارند و با خاک و خون دست و پنجه نرم می کنند؟ پاسخ به این سوال با اندکی تفکر و نگاه به تاریخ روشن می شود . خداوند کریم، انبیاء و امامان و برگزیدگانش را بر زمین فرود آورد تا بر مردم زمان خود عدل و قسط بر پا کنند و کتاب الهی را نازل کرد تا راهکاری باشد برای تمامی مراحل زندگی انسان ها .
در هر زمان با توجه به شرایط اجتماع حوادثی رخ می دهند و این انسان خردمند است که تصمیم می گیرد نسبت به وقایع چگونه عمل کند ، نسبت به مشکلات مظلومان مسلمان خنثی و بی تفاوت باشد و یا برای گرفتن حق با ظالم بجنگد.

پیامبر اسلام می فرمایند: اگر مسلمانی دغدغه حل مشکلات مسلمانان و مظلومان را نداشته باشد، مسلمان نیست. با توجه به فرمایش پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) هدف مبارزه و شهادت کاملا روشن است و شهدا نیز همین راه را دنبال می کنند. با ظلم و ظالمان مبارزه می کنند تا احکام الهی محقق شود و اسلام همیشه زنده و پابرجا باقی بماند.
مبارزان و سربازان مدافعان حرم علی الخصوص شهید مدافع حرم، محسن حججی نیز همین دغدغه ذهنی را داشتند و برای دفاع از حریم ائمه اطهار از دلبستگی های دنیوی رها شده و دل به اجر اخروی بسته اند و شهادت را هدف خود قرار دادند.

شهید محسن حججی
شهید محسن حججی

اهداف شهادت :

۱٫ دعوت به عدالت و مبارزه با ظلم و ستم :

یکی از مهمترین موضوعاتی که میتوان در جامعه بشری و اجتماعی بدان پرداخت همین دعوت به عدالت و مبارزه با ظلم و ستم به مظلومان و مسلمانان است. همانگونه که از واقعه سخت و سنگین عاشورا نیز همین موضوع آشکار است و میتوان گفت یکی از عمده ترین تاثیرات اجتماعی_تاریخی رویداد کربلا اصل عدالت خواهی، آن هم نه فقط در عرصه اندیشه و نظر،که تلاش برای تحقق آن در بستر مناسبات اجتماعی است.
ظلم به مظلومان همیشه و در هر زمانی توسط ظالمان زمان اتفاق می افتد و همیشه انسان هایی هستند که جهت اقامه عدل به پا خیزند و مبارزه کنند آنان همان کسانی هستند که در دنیا و آخرت از رستگاران عالمند. انسانهایی شجاع ، دلیر ، غیور ، پر صلابت و با اقتدار و دارای روحیه ای قوی و سرشار از ایمان پا در این عرصه می نهند . ورود به این عرصه در هر صورت دارای فوایدی است و نتیجه نهایی آن برد است؛ چه شهید شوند و نزد خدا روزی داده شوند و به بالاترین درجه انسانیت نائل می شوند و چه سربلند و پیروز از عرصه نبرد خارج شوند و به زندگی ادامه دهند. به راستی که شهیدان و مبارزان در راه حق به درستی مفهوم آیه قرآن کریم را فهمیده اند و با تمام جان درک کردند. خداوند بزرگ در قران کریم تفسیر آیه ۱۶۵ سوره اعراف میفرمایند:

علامه طباطبایی این آیه را چنین ترجمه کرده است: و چون چیزهایی را که بدان تذکرشان داده شده بود به غفلت سپردند ، کسانی را که از بدی منع می کردند رهانیدیم و کسانی را که ستم کرده بودند به سزای آن عصیان که می کردند به عذابی سخت دچار کردیم.
به طور خلاصه معنی آیه چنین است که سکوت در مقابل ظلم ، مشارکت با ظالمان قلمداد شده است.

و در آیه ۳۹ سوره انفال می فرمایند: ” قاتلوهم حتی لا تکون فتنه ” مبارزه کنید تا با پیروزی شما ، بساط فتنه و سلطه کفار برچیده شود و فضای سالم برای دعوت به حق ایجاد شود.
با توجه به مطالب ذکر شده می توان به هدف مدافعین حرم اشاره کرد و به این سوال پاسخ داد که چرا سربازان ایران چه سپاهی، چه ارتشی و چه بسیجی پا در کشور همسایه نهادند و از جان خود گذشتند.زیرا در متن آیه قرآن کریم اشاره دارد به مبارزه با ظلم در مقابل ظالمان و ستمگران و آیه محدود به کشور یا منطقه خاصی نیست بنابراین راه شهیدان مدافع حرم من جمله شهید محسن حججی راه روشن قرآن کریم است که خداوند فرمودند.

شهید مدافع حرم محسن حججی
شهید مدافع حرم محسن حججی

تأملی بر وصیت نامه شهید حججی

۲٫ امر به معروف و نهی از منکر:

درباره دستور به انجام اعمال نیک و پسندیده و بر حزر بودن از اعمال زشت و نکوهیده نیز روایات متعددی ذکر شده است؛ چه بسا که لازمه زندگی اجتماعی بشر و جز لاینفک بستر اجتماع از لحاظ فرهنگی و دینی محسوب شده و اثرات این اعمال قابل ملموس در سطح جامعه است و جزء واجبات دین محسوب می شود. به طور کلی تمام خوبی ها و واجبات و مستحبات در حوزه ی دین معروف است و تمام زشتی ها و بدی ها و مکروهات و محرمات منکر است.

امام حسین علیه السلام می فرمایند: همانا من از روی سبکسری و گردنکشی، و نیز برای ایجاد فساد و ستمگری دست به این قیام نزدم، بلکه برای اصلاح اوضاع امت جدم قیام کردم ، و میخواهم “امر به معروف” و “نهی از منکر” کنم، و به روش جدم و پدرم علی بن ابی طالب علیه السلام عمل کنم.
( بحار الانوار جلد ۴۴ صفحه ۳۲۹ )

شهدای گرانقدر اسلام به راستی مفهوم درست امر به معروف و نهی از منکر را درک کردند و خالصانه و شجاعانه و با خزوع این امر مهم الهی را پاسخ دادند و به درجات بالای انسانیت نزد خداوند باری تعالی نائل آمدند .
شهدای عزیز مدافع حرم با حضورشان در منطقه و کشور همسایه در مقابل اعمال زشت گروههای مستکبر و تکفیری و حامیان پستشان که به اصطلاح قدرت جهان در دستان آنهاست، اقدام به این امر الهی یعنی “امر به معروف ” و “نهی از منکر” کردند. چگونه ممکن است در کشور خود آرام بنشینیم و فقط به روضه ها و مراسم های عزاداری بسنده کنیم در حالیکه حرمین شریفه ام المصائب حضرت زینب (س) و سه ساله اباعبدالله الحسین حضرت رقیه سلام الله علیهما مورد تهدید است. دلمان چگونه آرام بگیرد در حالیکه بی حرمتی می کنند به مظلومان مسلمان کشورهای همسایه و حضور مدافعان حرم در این زمینه عین نهی از منکر است و لاغیر.

شهید مدافع حرم محسن حججی
شهید مدافع حرم محسن حججی

ارادت شهید محسن حججی به حضرت زهرا (س)

یکی از شاخص ترین خصیصه اخلاقی شهید محسن حججی ارادت خاص ایشان به حضرت زهرا (س) بود تا آنجا که در تمام تصمیم ها و کارهایشان به ایشان متوسل میشدند. شهید حججی زمانی که متوجه ناامنی در کشور سوریه و حتک حرمت در این منطقه توسط نیروهای تکفیری تروریستی داعش شدند همانند سایر شهدای مدافع حرم لباس رزم پوشیده و برای دفاع از حرمین حضرت زینب ( س) و حضرت رقیه (س) راهی راه نور شدند و حس دینی که نسبت به حضرت زهرا (س) را داشتند را ادا کردند و جان خود را تقدیم این راه نمودند.

شهید مدافع حرم محسن حججی
شهید مدافع حرم محسن حججی

۳٫ حفظ و حراست از اسلام و نظام اسلامی و احکام قرآن کریم

حفظ اسلام یک فریضه الهی است و بالاتر از تمام فرایض محسوب می شود. هیچ فریضه ای در اسلام بالاتر از حفظ خود اسلام نیست. حفظ نظام اسلامی یکی از اساسی ترین موضوعات فقه سیاسی است.
امام خمینی (ره) فرمودند: حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است.

و در جایی دیگر می فرمایند: اگر حفظ اسلام جزء فریضه های بزرگ است بر همه ما و شما و همه امت و همه روحانیون حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرایض است.
انجام این امر از واجبات مهم بشمار می رود و تا جایی که از نماز و روزه واجب تر است و همین تکلیف است که ایجاد می کند در انجام آن خون ها ریخته شود. از زمان امامان معصوم گرفته تا جامعه امروز که شاهد ریختن خون مظلومان و مسلمانان زیادی هستیم و سکوت در مقابل این همه ناملایمات امری زشت و نکوهیده است و باید عکس العملی انجام شود تا اسلام و پایه های اسلام در جوامع مختلف بشری زنده بماند و دست استکفار ازین جوامع کوتاه شود.

خوب است اشاره ای نیز به علت واجب بودن ایجاد و حفظ نظام اسلامی داشته باشیم. از آنجایی که اجرای احکام پس از حضرت رسول اکرم (ص) و تا ابد ضرورت دارد، تشکیل حکومت اسلامی و برقراری دستگاه اجرایی ، ضرورت می یابد. این ضرورت بدان معناست که در صورت عدم تشکیل حکومت اسلامی و در مقام اجرایی، جامعه چنان دچار هرج و مرج و بی عدالتی و بی تکلیفی می شود که دیگر قابل کنترل نخواهد بود و افسار گسیخته خواهد شد؛ تا جایی که بدون داشتن منبع و حکم در اداره امور دچار مشکل خواهیم شد و حرام و حلال الهی نادیده گرفته می شود و در جامعه فساد اجتماعی، اخلاقی و سیاسی بیداد خواهد کرد؛ لذا ایجاد و حفظ آن به صلاح تمام بشریت است.

زمانی که در جامعه ای این اصل مهم نادیده گرفته می شود و یا به هر دلیلی به خطر می افتد لازم است افرادی هوشیار و آگاه به ندای حق گوش فرا دهند و جهت برپایی این فریضه مهم اقدام به عمل آورند و شهدا و شهیدان هوشیار از آن جمله افراد هستند. کسانی که که هجرت را به سوی خدا می دانند و شهادت را فوز عظیم می دانند نسبت به سایر افراد جزء بالاترین و عالی ترین افراد در تمام قرن محسوب می شود.

حججی

با توجه به وضعیت منطقه جغرافیایی ایران و کشورهای همسایه، این اصل مهم به خطر افتاده است ؛لذا این وظیفه مهم بر عهده ماست ( توسط نیروهای مبارز و مدافع حرم در زمان حاضر )که برای برقراری و حفظ نظام اسلام حتی در کشور های همسایه تلاش کنیم زیرا اسلام محدود به منطقه خاص و نیز قشر خاصی از مردم نیست بلکه برای تمام بشریت است.
از آنجا که شهدا اهداف مشترکی را دنبال می کنند شهدای مدافع حرم علی الخصوص شهید حججی با ایمان راسخ و عزم استوار با شهادتش که خالصانه و مظلومانه بود این اصل مهم را برایمان یاد آور شد؛

شهید محسن حججی طی وصیت نامه شان این اصل را یادآور شدند و فرمودند:
از ولایت فقیه غافل نشوید و بدانید من به یقین رسیدم که امام خامنه ای نائب بر حق امام زمان است.
و در جایی دیگر امام خمینی (ره) در این رابطه فرمودند: حفظ جمهوری اسلامی واجب است و حتی از حفظ یک نفر ولو امام زمان (عج)، اهمیتش بیشتر است.
علت فرمایش امام (ره) در این باره این است که امام زمان (عج) نیز هدفشان حفظ نظام اسلامی است و در این راه نیز خودشان را فدا می کنند. پس چون هدف یکی است و آن حفظ نظام جمهوری اسلامی است باید در این راه قدم برداشت و تلاش نمود.

شهید مدافع حرم محسن حججی
شهید مدافع حرم محسن حججی

رابطه شهادت با ظهورامام زمان حضرت مهدی (عج)

امر ظهور منجی عالم پدیده ایست که خواه ناخواه محقق خواهد شد و در جهان عدل و داد بپا میشود و ظلم و ستم از زمین برچیده خواهد شد و مردم جهان در آسایش خواهند بود.
این نویدی است که به منزله امر ظهور پدیدار خواهد شد و وظیفه همه انسان ها تلاش و کوشش در این زمینه است. شهادت نیز یکی از راههای زمینه ساز ظهور منجی عالم حضرت مهدی موعود است چرا که تمام تلاش شهدا و شهیدان از زمان انبیاء و امامان معصوم ما در همین زمینه بوده و جهت حفظ اسلام و ارزشها و احکام الهی و مبارزه با ظلم و استکبار گامی استوار نهادند و همواره ثابت قدم بودند و به درجه والای شهادت نائل شدند.

امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: اگر شیعیان ما ( که خداوند آنها را به طاعت و بندگی خویش موفق بدارد ) در وفای به عهد و پیمان الهی اتحاد و اتفاق می داشتند و عهد و پیمان را محترم می شمردند سعادت دیدار ما به تاخیر نمی افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل می شدند. ( الاحتجاج للطبرسی ج ۲ ص ۴۹۹ )
از فرمایش حضرت باید پند بگیریم و همگان در این امر مهم قدم برداریم و هر کسی به اندازه توان خود ، هر چند کم ، در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی تلاش کند و این تلاش ها در نزد خداوند بی تاثیر و بدون پاداش نخواهند بود و زمینه ساز ظهور امام زمان خواهند شد.

با توجه به وجود مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در زمان کنونی اتحاد عمومی در سرلوحه کارها قرار می گیرد و تمام تلاش ها باید در زمینه حفظ اتحاد باشد تا نظام اسلامی حاکم درجامعه پایدار باقی بماند و این است تلاش در حد، که پیش ازین ذکر شد . مطمن باشیم تا زمانی که هم و غم تک تک افراد جامعه  ایجاد و حفظ احکام و ارزشهای الهی در جامعه باشد احدی نمی تواند با افکار و راهکارهای پلیدانه نظام جمهوری اسلامی را متزلزل کند و خداوند همواره چون گذشته پشتیبان مسلمانان و مظلومان عالم خواهد بود و اینگونه رضای الهی و امام زمان نصیب افراد اگاه خواهد شد و انشاالله رستگار شویم.

شهدای عزیز ما که در زمان کنونی با توجه به شرایط سیاسی  _ دفاعی منطقه، تحت عنوان شهدای مدافعین حرم معروفند و یکی از چهره های برجسته و شاخص آن “شهید محسن حججی ” قطعا از عاشقان امام زمان (عج) محسوب می شود که با شجاعت و آزادگی و دل کندن از تمام متعلقات دنیوی، خالصانه در این سفر عشق قدم نهاد و به سوی ابدیت پرواز کرد و به جایگاه رفیع شهادت نائل شد.

شهید حججی در خانواده ای بزرگ شدند که پدر به ایشان توصیه می کردند “پسرم، دفاع مقدس و رشادت برای اسلام و دین هیچ وقت تمام شدنی نیست و تا دنیا هست مبارزه بین حق و باطل هم خواهد بود ، ان شاالله روزی هم نوبت تو خواهد شد.” و بالاخره آن روزی که پدر وعده داده بودند رسید و پدر ، محسن خود را چون حضرت علی اکبر ابا عبدالله الحسین (ع) تقدیم اسلام نمودند. رشد یافتن در این محیط باید هم چنین فرزندی تحویل اجتماع و اسلام دهد.

شهید مدافع حرم محسن حججی
شهید مدافع حرم محسن حججی

نگاهی خلاصه به وصیت نامه شهید محسن حججی

این شهید بزرگوار طی وصیت نامه ای خطاب به بانوان جامعه فرمودند: از همه ی خواهران عزیزم و از همه ی زنان امت رسول الله می خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید، مبادا تار مویی از شما نظر نامحرمی را به خود جلب کند ؛ مبادا رنگ و لعابی بر صورتتان باعث جلب توجه شود.
و نیز در خطاب به مردان جامعه فرمودند: از همه ی مردان امت رسول الله می خواهم فریب فرهنگ و مدهای غربی را نخورید و همواره علی ابن ابی طالب امیر المومنین را الگو و پیشوای خود قرار دهید و از شهداء درس بگیرید.

با توجه به فرمایشات این شهید عزیز متوجه اهمیت بحث حجاب و عفاف می شویم و خوب است این سخنان تلنگری باشد برای جمع و جور و اصلاح رفتارهای گذشته مان تا دنباله رو راه این شهیدان باشیم که قطعا درست ترین راه است.

شهید مدافع حرم محسن حججی در بخشی دیگر از وصیت نامه شان اشاره به این موضوع دارند که خودمان را برای ظهور امام زمان روحی لک الفدا و جنگ با کفار به خصوص اسرائیل آماده کنیم و فرمودند آن روز خیلی نزدیک است.

ایشان طی وصیت نامه شان تمام دلبستگی هایشان ( پدر ، مادر ، همسر و فرزند ) را دعوت به صبر و امید به ادامه زندگی کردند و برای تسلی خاطر عزیزانش، آنان را متوجه حادثه عاشورا و سختی ها و ناراحتی های آن روز عظیم کردند و یاد آور شدند که شهادت در راه حفظ حرمت عزیزان حضرت فاطمه زهرا (س) افتخار بزرگی است و لطف و رحمت خداوند باری تعالی شامل حال ایشان در صورت شهادت می شود.

موضوع دیگری که قابل توجه است اشاره ایشان به حق الناس است که بسیار حائز اهمیت است. شاید مبالغی که ایشان تحت عنوان بدهی و حق الناس ذکر کردند ناچیز باشد اما این به اهمیت موضوع اشاره دارد که باید همه ی ما به این امر توجه کنیم و دچار ضایع شدن حق الناس نشویم.

خداوند بزرگ درباره حق الناس در آیه ۲۹ سوره نساء می فرمایند: هرگونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است.
حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و کسی که حقوق بندگانش را رعایت کند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد. ( میزان الحکمه ج۲ ص ۴۸۰ )

شهید مدافع حرم محسن حججی
شهید مدافع حرم محسن حججی

فعالیت های شهید حججی

شهید محسن حججی، شهید مدافع حرم در زمینه ی فرهنگی نیز فعال بودند. ایشان تجربه همکاری با موسسه نشر شهید کاظمی و کتابشهر ایران وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از جمله فعالیت های فرهنگی در کارنامه زندگی با عزت این شهید والا مقام محسوب می شود.
ایشان سال ها در کتاب شهر نجف آباد اصفهان به کار فروش کتاب مشغول بودند. به روایت همسر ایشان درآمدی که ازین راه کسب می کردند صرف اردوهای جهادی می کردند. دوست شهید حججی در این باره خاطر نشان کردند : یکی از نقاطی که شهید تمایل داشت کار کند احداث راه ارتباطی به یکی از روستاهای محروم کشور بود .
به روایت چند تن از اهالی روستاهایی که شهید محسن حججی در آنجا مشغول به فعالیت بودند اذعان داشتند : شهید علاوه بر فعالیت عمرانی در مباحث فرهنگی و مذهبی نیز ورود می کردند و به گونه ای که بچه های روستا را به نماز جماعت و انجام مراسمات مذهبی ترغیب و تشویق میکردند . شهید حججی علاوه بر فعالیت در زمینه های فرهنگی ، هنری ، عمرانی و جهادی اهل مطالعه و کتاب هم بودند و کتاب مورد علاقه ایشان به روایت همسرشان ” هنر اهل بیت ” بود.
شهید محسن حججی در زمینه تبلیغ و ترویج کتاب نیز فعالیت داشتند و در مدارس و نماز های جمعه به معرفی و تبلیغ کتاب می پرداختند.

شهید مدافع حرم محسن حججی
شهید مدافع حرم محسن حججی

رفتارهای شهید حججی

طبق روایاتی که از دوستان شهید به دست آمده اشاره به این دارد که شهید حججی همیشه در حال تلاوت قرآن کریم بودند و هیچ گاه نماز اول وقتشان ترک نمی شد و چون به آداب و قرائت قرآن تسلط داشتند پیش نماز می شدند. شهید حججی در تمام کارهایشان با خدا معامله می کردند و دلیل اصلی آن همه آرامش و شجاعت در از لحظه اسارت تا شهادت ایمان قوی ایشان بود .

از خصوصیات رفتاری دیگر این شهید مدافع حرم میتوان به مقید بودنشان اشاره کرد. ایشان در زمانی که در سوریه بودند زمانی که وقت نماز می شد از خانه ای که در آن به عنوان سنگر استفاده میکردند ، خارج می شدند و در فضای آزاد نماز می خواندند تا شبهه ای در نماز ایشان نباشد و بحث حلال و حرام بودن برایشان بسیار مهم بود و در تمام مسایل شرعی مقید بودند و رعایت می کردند.

احترام به پدر و مادر نیز یکی دیگر از رفتارهای خداپسندانه این شهید گرانقدر محسوب می شود. طوری که برای رضایت ایشان تمام تلاش را نمود تا برای راهی شدن به سوریه و سفر شهادت مانعی بر سر راهش نباشد . چرا که وقتی بار اول که از سفر سوریه به خانه برگشت دلیل شهید نشدنش را عدم رضایت مادر دید و آنقدر این موضوع برایش حائز اهمیت بود که پدر و مادر را به سفر مشهد می برد و همانجا از مادر طلب رضایت می کند و به مادر می گوید: مگر خودت نگفتی که نامم را چرا محسن گذاشتی، به خاطر حضرت زهرا ( س) هم که شده راضی باش و آنجا بود که مادرش رضایت می دهد و سفر شهادت نصیب محسن می شود.

شهید مدافع حرم محسن حججی
شهید مدافع حرم محسن حججی

از دیگر خصوصیات و ویژگی های بارز اخلاقی شهید حججی مهم شمردن موضوع رزق حلال است. همسر شهید حججی یک علت مهمی که همسرشان به مقام والای شهادت دست یافتند همین موضوع رزق پاک و حلالی بود که بر سر سفره شان بود. خود شهید نیز این قضیه برایشان مهم بود تا جایی که از زمان بارداری همسرشان همیشه حواسش به حلال بودن غذایی بود که همسرش مصرف میکرد و حتی رد مظالم میداد و خمس مالش را پرداخت می کرد و در این زمینه بسیار دقت عمل داشت.

در زمینه تربیت فرزند نیز توصیه هایی داشتند و به همسرشان فرمودند: طعم شهادت را به علی ، بچشان تا خودش مسیرش را پیدا کند. تاکید داشت فرزندش علی یک روحانی و یا پاسدار شود. علت انتخاب این دو شغل این بود که ایشان معتقد بودند رزقش پاک تر از سایر شغل ها است. ایشان در وصیت نامه شان درباره علت رفتن به سوریه و مبارزه تا شهادت را برای فرزندش علی این طور گفت که اگر نمیرفتم  به حرم حضرت زینب (س) جسارت میشد و یا همان خرابه های شام برای حضرت رقیه (س) اتفاق می افتاد.

ایشان به پسرشان علی توصیه کردند که علی وار زندگی کنند و همواره در زندگی راه درست را انتخاب کرده و با توجه به شرایط جامعه و وجود شیطان گناه روز به روز وسیع تر می شود و باید حواسمان به خودمان و اطرافیانمان باشد.

از تمامی ارکان و رفتارهای شهدای مدافعین حرم علی الخصوص شهید محسن حججی درس ایمان، آزادگی، غیرت، اخلاق، عرفان، شجاعت و اقتدار را می توان آموخت و در جهت رشد این رفتارها باید تلاش کرد و به خدا نزدیکتر شد. اگر هدف رضای الهی باشد و تماما تسلیم امر و اراده او باشیم شناخت درستی از مسائل خواهیم داشت و نور ایمان و تقوی در دل ها موج خواهد زد و راه همه، راه شهدا و در اصل راه خدا جهت قرب الهی خواهد بود. شهیدان مدافع حرف جهت رسیدن به رستگاری از تلاشی فروگذار نکردند و با شهادتشان به اهداف از پیش تعیین شده خود رسیدند و شایسته است رهرو راه آن عزیزان باشیم.

شهید محسن حججی
شهید محسن حججی

انتهای پیام / ۱۳۷

نویسنده: ص . اکبری

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.