نماینده نجف آباد در مجلس: طناب دار را با دست خود به گردن نیاندازیم

0

طناب دار را با دست خود به گردن نیاندازیم

به گزارش نجف آبادنا بررسی، اصلاح و تصویب لوایح چهارگانه موسوم به FATF یکی از موضوعات مهمی است که در ماه‌های اخیر در صدر اخبار و محافل سیاسی کشور قرار دارد.

تفکر نگاه به بیرون و غربگرایانه دولت یازدهم و دوازدهم به امید حل مشکلات اقتصادی کشور منجر به مذاکرات چهار ساله بی سرانجام برجامی شد که نه تنها هیچ تحریمی و سایه جنگی را رفع نکرد بلکه دشمن چهل ساله انقلاب اسلامی را وقیح تر و گستاخ تر نیز کرد بطوری که این روزها و شب ها را به امید تماس دولتمردان ایران اسلامی برای مذاکره مجدد سر می کند.

اما برجام بی سرانجام تنها اقدام دولت تدبیر و امید نبود و با امیدی که به کدخدا داشت، وزیر وقت اقتصاد دولت یازدهم در حرکتی خارج از عرف سیاسی کشور(محرمانه) لوایح پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون های بین المللی را امضا کرد و نظام جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرفتن لوایح ای کرده است که به گفته کارشناسان سیاسی نوعی خود تحریمی و خیانت در حق نظام اسلامی محسوب می شود.

برنامه اقدام معاهده‌ دو طرفه‌ای است که میان ایران و FATF به امضا رسیده است و دکتر طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد ایران با ارسال نامه‌ای تعهد سطح بالای سیاسی ایران برای اجرای برنامه اقدام را به FATF اعلام کرد، این برنامه در ابتدا از سوی وزارت اقتصاد مهر محرمانه خورد و کسی از آن اطلاع نداشت اما با اقدام شجاعانه یکی از مطبوعات کشور منتشر شد.

گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) تیر ماه سال 95 و به دنبال اجرای برجام و نیز برخی اقدام های ایران در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، نام ایران را از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام های متقابل اتخاذ شود برای مدت یک سال تعلیق کرد.

این گروه در نشست تیرماه سال 96 خود در والنسیای اسپانیا اعلام کرد که با توجه به پایبندی ایران به تعهدات خود برای شفاف سازی نظام پولی و بانکی، یکسال دیگر به ایران فرصت می دهد تا اصلاحات قانونی لازم را برای جرم انگاری پولشویی، جرایم سازمان یافته و تامین مالی تروریسم را انجام دهد.

بدین ترتیب دولت لوایح چهارگانه را برای تصویب به مجلس فرستاد که برای نخستین بار شورای نگهبان به ترجمه اشباه آن پی برد و تایید نکرد اما در این مدت معاون پارلمانی رئیس جمهور و برخی نمایندگان مجلس در تلاش برای القای این مطلب هستند که پیوستن به این کنوانسیون بین‌المللی ربطی به همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF ندارد در حالی که این برنامه 42 بند دارد و در هر بند آن یک مطالبه روشن و صریح از ایران مطرح شده است و در بند 28 آن از ایران خواسته شده تا به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو) بپیوندد و آن را در کشور اجرایی کند و این یعنی پیوستن و اجرایی کردن این کنوانسیون از مطالبات FATF از ایران خواهد بود.

در صورت تصویب نهایی این لایحه، جمهوری اسلامی ملزم می شود تا همه عناصر قدرت و امنیت کشور در داخل و خارج ‏را مورد تحریم اقتصادی قرار دهد و اطلاعات محرمانه این اشخاص و ‏سازمان ها را در اختیار نهادهای صهیونیستی قرار دهد.‏

پیوستن به کنوانسیون استعماری ‏مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی، موسوم به «پالرمو» به منظور نفوذ در ساختارهای کشور است، چرا که دو ناظر این کنوانسیون عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ‏هستند، یعنی اگر در برجام بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای تعهدات ایران را راستی ‏آزمایی می کردند، این بار مستقیما عربستان و اسراییل باید صدق تعهد ایران را تأیید کنند.

* ۴۰ ایراد اساسی به لایحه تامین مالی تروریسم وارد است

حسینعلی حاجی دلیگانی، این لوایح را ذاتا استعماری دانست و اظهار کرد: گرچه عده ای از نمایندگان در تلاش برای تصویب این لوایح استعماری هستند و ممکن است که به تصویب برسانند اما ما معتقد هستیم این کنوانسیون استعماری است و نباید تصویب شود چرا که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ۴۰ ایراد اساسی دارد و تاکنون هیچ یک از طرفداران این لایحه درباره این ۴۰ ایراد پاسخی ارائه نکرده اند.

‎نماینده مردم شاهین شهر و میمه‏، با اشاره به به بیانات رهبر معظم انقلاب در مخالفت با تصویب لوایح پیوستن به پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اضافه کرد: تصور‎ ‎عده‎ ‎ای‎ ‎از ‎دولتمردان‎ ‎این‎ ‎است‎ ‎که‎ در صورت تصویب‎ لوایح ‎پالرمو‎ ‎مبادلات‎ ‎تجاری‎ ‎و ‎روابط‎ ‎بانکی‎ ‎میان‎ ‎ایران‎ ‎با‎ ‎سایر‎ ‎کشورها‎ ی اروپایی ‎تسهیل‎ ‎می‎ یابد،‎ ‎اما‎ ‎تجربه‎ ‎برجام‎ ‎حقیقت‎ ‎دیگری‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎ذهن ‎ما‎ ‎متبادر‎ ‎می‎ ‎کند‎ ‎و‎ ‎آن‎ ‎هم‎ ‎فریب‎ ‎آمریکا‎ ‎و‎ ‎اروپا‎ ‎برای‎ ‎اعمال‎ ‎تحریم‎ ‎ها‎ ‎و‎ ‎مشکلات‎ ‎بیشتر‎ ‎از‎ ‎طریق‎ ‎پالرمو‎ ‎است‎.‎

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده که اروپا و آمریکا در همه زمینه ها ‎و‎ ‎معاهدات‎ ‎غیر قابل‎ ‎اعتماد هستند، اظهار کرد: تصویب این لوایح، کشور را در شرایط بسیار دشواری قرار داده و تمام اطلاعات ‎مهم‎ ‎کشور‎ ‎در‎ ‎اختیار‎ ‎بیگانگان قرار خواهد گرفت و همچنین با توجه به تعاریف متفاوتی که غرب از تروریسم دارد موجب خواهد شد اگر بخشی از کشور مورد تجاوز و اشغال دشمنان بیگانه قرار گرفت و مردم آن بخش از کشور در برابر تجاوز و اشغالگری مقاومت و ایستادگی کردند بر اساس این کنوانسیون آنها در لیست تروریست ها قرار می گیرند و این به زیان کشور است.

* FATF را نباید به برجام گره بزنیم

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس، FATF را به عنوان یک قرارداد حقوقی و اقتصادی دانست و اظهار کرد: FATF را نباید با برجام گره بزنیم و دولت به صورت موقت FATF را پذیرفته و آن‌ها ما را به صورت موقت از لیست سیاه FATF خارج کرده‌اند مشروط به این که یک سری قوانین ما اصلاح شود.

فولادگر با تاکید بر اینکه زیر بار قرارداد تحمیلی استعماری نخواهیم رفت، خاطرنشان کرد: در FATF باید استقلال و منافع ملی کشور حفظ شود و حق تحفظ در خصوص برخی مسائل مانند سیاست های منطقه ای و تعریف تروریسم نیز مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت زیر بار قرارداد تحمیلی نخواهیم رفت.

وی همچنین تاکید کرد: تروریسم برای ایران بر اساس تعریفی است که در شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصویب شده است نه آن چیزی که در FATF تعریف شده است.

FATF
FATF

* طناب دار را با دست خود به گردن نیاندازیم

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس، با اشاره به حق تحفظ برای پیوستن به کنوانسیون بین المللی، اظهار کرد: در حقوق بین‌‎الملل کنوانسیون مادری به نام «کنوانسیون وین» وجود دارد که در سال 1969 این معاهده جهانی شده و اصطلاحا آن را مادر معاهدات بین‌المللی می‌‍دانند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اضافه کرد: در بند جیم ماده 19 کنوانسیون 1969 وین، صراحتا قید شده است که حق تحفظ در صورتی به رسمیت شناخته می‌شود که مغایرت با ذات کنوانسیون نداشته باشد.

ابوترابی ادامه داد: در صورتی کشورهای عضو نسبت به حق تحفظ‌ های یک عضو دیگر اعتراضی داشته باشند، شروطی که مغایر با ذات کنوانسیون باشد، توسط هیات داوری کنوانسیون، بدون اینکه عضویت آن کشور پایان یابد، باطل می‌شود. اصطلاحا این اقدام را اینگونه معرفی می‌کنند؛ «ذات خلاف مقتضای عقد باطل اما عقد خود عقد همچنان پابرجا است».

نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: 40 کشور در FATF به عنوان هیات داوری برای سایر اعضای FATF تصمیم می‌گیرند که از جمله این 40 کشور، می‌توان رژیم اشغالگر قدس، آمریکا، عربستان، فرانسه و انگلستان را نام بُرد.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس بیان کرد: از آنجایی که شروط تعیین شده از سوی ایران خلاف بند یک FATF است که تعریف تروریسم و مصادیق آن را شامل می‌شود قطعا اعتراض سایر کشورها را در بر خواهد داشت و در نتیجه این اعتراض، موضوع به هیات داوری در FATF می‌رود و آن 40 کشور قطعا بر علیه ایران تصمیم گیری کرده و شروط ایران را ابطال می‌کنند ولی عضویت ایران همچنان پابرجا خواهد ماند، در این شرایط می توان گفت با دست خود، طناب دار را به گردن می اندازیم.

* پذیرش FATF امنیت ملی را تهدید می کند

محمود معلمی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی، معتقد است که لوایح چهارگانه ای که دولت جمهوری اسلامی تحت نام گروه مشترک اقدام مالی موسوم به FATF به مجلس شورای اسلامی فرستاده است، همگی به نوعی با برجام مرتبط هستند و اروپایی ها هم سعی می کنند تا تصویب این لوایح در ایران را به ماندنشان در برجام گره بزنند و به نوعی ادامه برجام را مشروط به قانونی شدن آن ها بکنند.

این کارشناس سیاسی، جناحی برخورد کردن و جهل برخی نمایندگان مجلس در خصوص لوایح FATF را سبب فدا شدن امنیت ملی دانست و گفت: آن چیزی که از مطالعه مفاد پیوستن به کنوانسیون جرائم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو به ذهن انسان خطور می کند این است که ایران می خواهد با تصویب این لایحه نوعی خودتحریمی را به کشور تحمیل کند.

* «حق تحفظ» نیرنگ دشمن برای فریب ایران است

معلمی، با بیان اینکه حق تحفظ در قراردادهای بین المللی هیچ معنایی ندارد، ادامه داد: دولت در دفاع از لایحه پالرمو بیان می کند که حق تحفظ را برای ایران قائل هستیم و از این طریق می خواهیم روابط بین المللی بانکی و سرمایه گذاری خارجی در کشور را تسهیل کنیم، در حالی که حق تحفظ نوعی نیرنگ دشمن برای خام کردن ایران است.

وی با اشاره به شروط شورای عالی امنیت ملی برای تصویب پالرمو، ابراز کرد: قطعا غربی ها این شروط را نخواهند پذیرفت و اصلا این شروط با ذات FATF و فلسفه وجودی آن در تعارض است و نمی تواند از سوی اعضای آن مورد پذیرش قرار بگیرد.

کارشناس سیاسی، با یادآوری بدعهدی آمریکا و اروپا در اجرای برجام و تعهد یک طرفه ایران به این توافق، بیان کرد: دولت باید از تجربه بدعهدی غرب در برجام درس بگیرد‏، غربی ها همانگونه که در قصه برجام قابل اعتماد نبودند، در مورد FATF هم نباید به قول ها و حرف های آن ها اعتماد کند.

* تصویب پالرمو عملا راه‌های دور زدن تحریم‌ها را می‌بندد

غلامعلی کریمی، کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به تشکیل اولین گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در سال ۱۹۸۹ برای توسعه مبارزه با سیاست های پولشویی، اظهار کرد: گروه ویژه اقدام مالی به گروه G7 مربوط می شود که متشکل از هفت کشور صنعتی جهان و دارای ماهیتی کاملا صهیونیستی است و مقر کنترل آن در فرانسه قرار دارد که خودش یکی از بدسابقه ترین کشورها در تأمین مالی تروریسم است.

وی با بیان اینکه FATF کشورهای غیرعضو را به دو دسته با فعالیت های سالم و ناسالم تقسیم کرده است، گفت: جالب اینجا است که عربستان سعودی در لیست کشورهای با فعالیت سالم قرار دارند و ایران و کره شمالی در لیست سیاه قرار گرفته است این در حالی است که همه می دانند عربستان بزرگترین حامی مالی بزرگترین جریان تروریستی در تاریخ جهان به نام داعش است.

کریمی، با اشاره به تحریم سوییفت کشورهایی که در لیست سیاه FATF قرار گرفته اند، ابراز کرد: در بحث جرائم سازمان یافته فراملیتی که به پالرمو مشهور است، از سال ها قبل جمهوری اسلامی از سوی همین کشورها در مواردی مانند انفجار مقر یهودیان آرژانتین که یکی از جرائم سازمان یافته فراملیتی قلمداد می شود، مورد اتهام است.

وی ارائه اطلاعات کامل مالی کشورهای عضو به FATF را مانعی برای دور زدن تحریم ها از سوی جمهوری اسلامی و تراکنش های مجموعه هایی نظیر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) دانست و بیان کرد: بر اساس این لایحه ایران باید اطلاعات حساب های مالی خود را در اختیار دشمنان درجه یک خود قرار دهد که امری کاملا نابخردانه است.

* پیوستن ایران به FATF استراتژی فتح سنگر به سنگر دشمن است

سید جلال حسینی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، مبنای فکری اغلب نمایندگان مجلس دهم را همان تفکرات مجلس ششم دانست و اظهار کرد: خط حمایت از پیوستن ایران به پالرمو ادامه تفکر انحرافی مجلس ششم و اعتمادسازی برای کفار است چراکه این خط فکری معتقد به حل مشکلات کشور با تکیه بر قدرت های بزرگ بیگانه و تنش زدایی و اعتمادسازی برای کفار و سازش برای رفع تحریم ها است.

کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام دولت چاره ای جز رفتن به سمت اروپا نمی بیند، افزود: اروپا به دنبال برجام های موشکی و منطقه ای است و دولت نیز برای ادامه برجام نیازمند تصویب لوایح چهارگانه و از جمله پیوستن به کنوانسیون استعماری مبارزه با جرائم سازمان یافته فرا ملیتی موسوم به پالرمو است.

حسینی، با اشاره به استراتژی فتح سنگر به سنگر در دولت اصلاحات، تصریح کرد: همان شیوه امروز از سوی یک جریان فکری در کشور دنبال می شود و می خواهند تا قدم به قدم و سنگر به سنگر به هدف نهایی خود که همان استحاله جمهوری اسلامی و حذف نهاهای انقلابی و نابودی عناصر اقتدار نظامی و سیاسی کشور است، نزدیک شوند.

این استاد دانشگاه، برجام و به دنبال آن برنامه ریزی دشمن برای تحمیل برجام های دو و سه و چهار بر جمهوری اسلامی را از پیش تعیین شده و به منظور راهبرد نرم استکبار برای تسلط بر ایران دانست و ابراز کرد: تصویب پیش زمینه های FATF به صورت موارد قانونی به منظور تسهیل در رسیدن به اهداف مورد نظر آمریکایی ها دنبال می شود و عده ای هم در داخل جاهلانه و با خوش خیالی از این امر حمایت می کنند.

* پذیرش FATF بازی در زمین تعریف شده آمریکا است

محسن نصری دیگر کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، نیز پذیرش FATF را بازی در زمین دشمن برای تعیین مصادیق تروریست و حقوق بشر و سایر موارد دانست و اظهار کرد: بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس مؤید این مهم بود که ما نیازی به کنوانسیون های بین المللی نظیر پالرمو نداریم و می توانیم به صورت بومی و مطابق فرهنگ و اعتقادات خودمان قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و سایر موارد مشابه را تصویب کنیم.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه ‏امروز آمریکا می خواهد جمهوری اسلامی ایران را هم به دست خودش به یک مجری سیاست های استعماری و استکباری متضاد با منافع ایران تبدیل کند، گفت: اگر ایران لوایح مرتبط با FATF را در مجلس به تصویب برساند در واقع تروریستی بودن و تحریم حزب الله لبنان، حماس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پذیرفته و در مقابل به سالم بودن فعالیت های داعش، دولت های عربستان و بحرین و سازمان منافقین صحه گذارده است.

نصری، به تفکر غربزده و تحت نفوذ فرهنگی عده ای در داخل به عنوان عامل ورود لوایح چهارگانه مرتبط با FATF به مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد و افزود: تفکر غربزده و تحت نفوذ فرهنگی عده ای در داخل، عامل ورود لوایح چهارگانه مرتبط با FATF به مجلس شورای اسلامی است که با نهایت تأسف شاهد بودیم مجلس هم لایحه پالرمو را تصویب کرد و سپس شورای نگهبان به دلیل ترجمه غلط متن قانون پالرمو آن را متوقف کرد.

استاد دانشگاهاصفهان، با بیان اینکه دولت بعد از ایراد شورای نگهبان به متن قانون پالرمو به بهانه ایراد تایپی از اصل ماجرا طفره رفت، ابراز کرد: البته ادعای ایراد تایپی آن هم در لایحه بسیار مهم و حیاتی پالرمو بسیار بعید است و اینگونه به نظر می رسد که عده ای برای مصوب کردن این لایحه در مجلس و تأیید شورای نگهبان، متن ترجمه صحیح را دستکاری کرده اند تا معایب آن به چشم نیاید.

*******

همه به خوبی آگاه هستند که آمریکایی ها خود بزرگترین تأمین کننده مالی تروریسم در جهان هستند و به تعبیر هیلاری کلینتون داعش را هم آمریکا ایجاد کرده است، اما تحت نام سازمان های بین المللی ادعای مبارزه با تروریسم را دارد و به این بهانه دولت ها و جریان های مقاومت و آزادیخواده جهان و مخالف با سیاست های خود را در هر نقطه سرکوب می کند.

بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس مؤید این مهم بود که ما نیازی به کنوانسیون های بین المللی نظیر پالرمو نداریم و می توانیم به صورت بومی و مطابق فرهنگ و اعتقادات خودمان قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و سایر موارد مشابه را تصویب کنیم.

انتهای پیام/ 137

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.